تبلیغات
وبسایت رسمی مدرسه راهنمایی دخترانه شهید نامجو - ضرورت آموزش زبان عربی



ضرورت آموزش زبان عربی

نوشته شده توسط مدرسه شهید نامجو در دوشنبه 13 اردیبهشت 1389 04:24 ب.ظ -


زبان عربی را می آموزیم زیرا:
1-زبان قرآن وجلوه زیبای کلام خدا و زبان وحی است و آموختن آن ما را در فهم آیات و معارف دینی کمک می کند. قرآن کریم می فرماید: « وَ هذا لِسانٌ عَربیٌ مُبینٌ (نحل/103 ) این ( زبان قرآن)، زبان عربی گویا و روشنی است. »

2- برای مطالعه و استفاده هرجه بیشتر ازاحادیث پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) و کتب و علوم اسلامی باید با ابزار آن یعنی زبان عربی ، هر چه بیشتر آشنا شد.

3- امامان و بزرگان دین، بارها به یادگیری این زبان توصیه کرده اند: امام صادق (ع) می فرماید: تَعَلّمُوا العَرَﺒﯿّﺔَ فَََانَها کَلامُ الله الذّی یُکَلّمُ بِه خَلْقَه.
زبان عربی را یاد بگیرید، زیرا که این زبان، زبان خداوند است که بوسیله آن با بندگان خود صحبت می کند.
امام خمینی(ره) می فرماید: «نگویید لغت عربی، از ما نیست، لغت عربی از ماست لغت عربی، لغت اسلام است و اسلام از همه ماست. »
شهید مطهری می فرماید: «زبان عربی؛ زبان یک قوم نیست، زبان اسلام است، از اهم وظایف ما این است که این زبان را حفظ کنیم. هر فرهنگی ، هر تمدنی، اگر بخواهد زنده بماند،باید زبانش زنده بماند. اگر زبانش مرد، خودش مرده است. به خدا قسم ما در مقابل زبان عربی، وظیفه داریم که این زبان اسلام را حفظ کنیم، نگهداری کنیم ... (زبان عربی) یکی از زبانهای زنده دنیاست. »

4-در اصل16 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: « از آنجا که زبان قرآن و علوم و معارف اسلامی، عربی است و ادبیات فارسی کاملا با آن آمیخته است، این زبان باید پس از دوره ابتدایی تا پایان دوره متوسطه ، در همه کلاس ها و در همه رشته ها تدریس شود.

5- زبان عربی، زبان تمدن مسلمانان در طول قرون متمادی بوده است. تجدید حیات علمی(رنسانس) اروپاییان با ترجمه کتابهای مسلمانان به لاتین آغاز شد. اگر بر این باوریم که گذشته، چراغ راه آینده است، باید بپذیریم که یادگیری این زبان، کلید آشنایی با فرهنگ عظیم اسلامی است.

6-  برای پی بردن به میراث گرانبهای تمدن اسلامی و زدودن غبار جهل از اذهان مردم نسبت به تمدن علمی درخشان، راهی جز فراگیری زبان عربی وجود ندارد. اگر جویای هویتی برای خود هستیم، باید با سابقه درخشان تمدن اسلامی آشنا شویم و بدانیم که چگونه مسلمانان در تمامی عرصه های علمی، آثاری را از خود به جای گذاشته اند. بدین وسیله می توانیم از کتابهای تاریخی و علمی و ادبی دانشمندان بزرگ ایران (خواه آنچه به زبان عربی نوشته شده یا به زبان فارسی باشد) که مایه افتخار این ملت است، بهره مند گردیم.

7- زبان عربی، زبان مذهب است. قرآن کریم که دلهای مسلمین را به هم پیوند داده و نماز روزانه که عروج انسان را تا ملکوت اعلی ممکن ساخته، به زبان عربی است. همچنین انجام فریضه حج و زیارت مکانهای مقدس و مزار پیشوایان دین و خواندن ادعیه های مختلف، ایجاب می کند که تا حدودی با زبان عربی آشنایی یابیم.

8- حلقه ارتباط و آشنایی نوباوگان ایران اسلامی با زبان وحی است.

9- بدون یادگیری این زبان، فهم زبان فارسی ودرک شیرینی آن امکان ندارد، چرا که زبان دین و فرهنگ و ادب ما با زبان عربی آمیختگی فراوانی دارد. بیش از حدود یک سوم بسیاری از جملات فارسی را لغات ومشتقات و مصطلحات مختلف عربی تشکیل می دهد که درک و فهمیدن آنها، بدون آشنایی و تسلط کامل به زبان عربی امکان پذیر نیست و با مختصر مراجعه ای به فرهنگ های  لغت فارسی، این امر واضح  روشن می گردد.
بنابراین زبان عربی را به دلیل ریشه های عمیقی که در زبان ، فرهنگ و باورهای دینی و مذهبی ما دارد، به عنوان زبان دوم نمی خوانیم بلکه آن را به عنوان یک مکمل، در کنار زبان فارسی می گیریم و همیشه  همه جا، ارتقا وتعالی و یادگیری آن را برخود لازم شمرده ایم.

10- زبان عربی،زبان ماست که مسلمانیم و زبان نیاکان مسلمان ایرانی ماست که در توسعه و ترویج این زبان وشناختن جزئیات و خصوصیات آن کوشیدند و در ساختن قواعد آن سهیم بودند تا به مقامی رسید که امروز در جهان دارد. زبان عربی، زبان خواندن خداو خواندن کلام خدا در میان مردمانی از ساکنان کره زمین است که نزدیک پنج یک جمعیت آن را تشکیل می دهد. اگر این زبان رانیک بدانیم، کلام خدا را چنان می شنویم که خدای بزرگ خواسته تا آنگونه بشنویم و دریابیم و اگرخدای نکرده با وسوسه شیطانی ، قفلی بر دلمان نهاده شده، گشوده شودو در قرآن چنانکه باید وشاید تدبر کنیم راه راست زندگی را از خواندن نسخه اصلی دستور زندگی که هیچ جانشینی ندارد، بازشناسیم و بر آن راه رویم.

11- زبان عربی، نخستین زبان جهان اسلامی است و به بسیاری از زبانهای دنیای اسلام مانند زبان فارسی و ترکی وارد و جز آنها پیوند و ارتباط دارد. عربی زبان اسلام است ومسلمانان پیوسته در خواندن وفهم قرآن بدان نیازمند هستند، بر این اساس می بینیم که ایرانیان در طول تاریخ بعد از اسلام، به فراگیری زبان عربی پرداخته و در این زمینه تفوق و برتری یافتند و بدان تالیف نموده اند و با تالیفات عربی خود پایه و اساس بسیاری از علوم عربی و اسلامی را بنیاد نهادند، از آن جمله : ابن سینا و تفتازانی و سید جرجانی و طوسی و دیگران. همه اینها از فضل قرآن کریم است و به فضل قرآن، اسلام انتشار یافت و با انتشار اسلام و قرآن، زبان عربی منتشرگردید.

12- زبا ن عربی، زبانب دلنشین است که خدا آن را برگزید. قرآن با این زبان نازل شد. پیامبر الهی بدین زبان تکلم نمود. پیام های دعوت به دین اسلام به این زبان نگاشته شدو قاصدان، وظیفه خویش را در اقصی نقاط عالم به انجام رساندند.
زبان عربی ، بعنوان زبان رسمی اسلام است و ملتهای متمدن و غیر عرب ، فرهنگ و تمدن جدید اسلامی خویش را با فراگیری زبان عربی ، آغاز نمودند.

اهداف كلی آموزشی برنامه‌ی درسی زبان عربی:
 1-آشنایی باواژگان پركاربرد قرآنی وفرهنگ اسلامی به منظور درك مفاهیم .
 2-آشنایی باقرآن كریم ونهج البلاغه واحادیث وروایات  معصومین وادعیه وترجمه‌ی آن‌ها.
 3-آشنایی با قواعد كاربردی وعبارات زبان عربی به منظور درك وفهم متون اسلامی وادبی.
4-آشنایی دانش آموزان باگوشه هایی از ظرایف و لطایف زبان عربی در متون قرآنی ونهج البلاغه واحادیث وروایات  معصومین.
5-آشنایی باواژگان زبان عربی پرکارد در زبان وادبیات فارسی برای درك و فهم بهتر زبان فارسی .
 6-تقویت علاقه‌ی دانش آموزان به فراگیری زبان قرآن     وترغیب آنان به استفاده‌ی درست از آموخته‌ها.
 7-تقویت توانایی درست خوانی عبارت‌هاومتون زبان عربی.
 8-تقویت توانایی درست نویسی واژگان وعبارت‌های زبان عربی به منظور كمك به املای فارسی

عربی می آموزیم زیرا :
• خداوند آن را برای صحبت با بشر انتخاب نموده است.
• زبان قرآن و کلام معصومین است .
• زیبا ، شیرین و دلنشین است .
• کهن ترین زبان مکتوب است.
• زبان فارسی با آن آمیخته است به گونه ای که اگر مبالغه نباشد 60 در صد کلمات فارسی عربی هستند .
• بیشتر آثار علمی بشر به این زبان است .
•حدود نیم میلیارد نفراز مردم دنیا به این زبان تکلم می کنند.
• حتی بیشتر شرکتهای تولیدی دنیا نیز زبان عربی را به عنوان یک زبان پر مخاطب و پرکاربرد برای ارائه محصولات خود برگزیده اند.

چرا زبان عربی برگزیده تر از همه زبان ها است و چرا خداوند زبان عربی را برگزیده و قرآن به زبان عربی است؟
پاسخ:
از آیات قرآن كریم استفاده می شود كه دعوت پیامبر اكرم(صلی الله علیه وآله) برای همه جهانیان است و به قوم و لهجه و زبان خاصی اختصاص ندارد: 1. «لِّیُنذِرَ مَن كَانَ حَیًّا; (یس،70) تا افرادی را كه زنده اند بیم دهد.»
2. «وَ مَآ أَرْسَلْنَـكَ إِلاَّ كَآفَّةً لِّلنَّاسِ بَشِیرًا وَ نَذِیرًا; (سبأ،28) و ما تو را جز برای همه مردم نفرستادیم تا (آن ها را به پاداش های الهی) بشارت دهی.»
3. «إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ لِّلْعَــلَمِینَ; (ص،87) این ]قرآن[ تذكری برای همه جهانیان است.»
همچنین آیاتِ «انبیاء، 107 / قلم،52 / حدید، 25 / و...» كه همگی دلالت دارند بر این كه قرآن كریم، خود را مایه «هدایت» و «ذكر» برای همه عالمیان می داند. نزول قرآن كریم به زبان عربی با توجه به مخاطبان نخستین و شخص پیامبر اكرم(صلی الله علیه وآله) كه عرب زبانند، یك جریان طبیعی است و هر سخنور و دانشمندی، مطالب خویش را با زبان مخاطبان خود بیان می كند و یا می نویسد; مگر آن كه پیمودن مسیر طبیعی به دلایلی غیر ممكن یا در پیش گرفتن رویه ای دیگر، ضروری به نظر برسد; خداوند نیز در ارسال پیامبران و ابلاغ پیام های خویش همین رویه را تأیید كرده و به كار گرفته است:
«وَ مَآ أَرْسَلْنَا مِن رَّسُول إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُمْ;(ابراهیم،4) و ما هیچ فرستاده ای را جز با زبان مردمش نفرستادیم تا ]بتواند حقایق را [برای آنان به روشنی بیان كند» در مورد عربی بودن قرآن به این واقعیت نیز باید توجه شود كه زبان شناسان عقیده دارند كه زبان عربی از دامنه و گستره ای بسیار وسیع برخوردار است و از این جهت، بر دیگر زبان ها تفوّق و برتری دارد; برای نمونه، افعال در زبان عربی به جای شش صیغه، چهارده صیغه دارند; تمام اسم ها، مؤنث و مذكر دارند و افعال، ضمایر و صفت ها هم مطابق آن ها می باشند. فراوانی مفردات و اشتقاق كلمات دستور زبان و فصاحت و بلاغت آن نیز، این زبان را از دیگر زبان ها ممتاز می سازد.
بدون تردید، خداوند متعال برای آخرین كتاب آسمانی خود ـ كه تا ابد زنده و پاینده خواهد بود ـ بهترین زبان را انتخاب می كند و برای دفع هر گونه ابهامی همه جا انتخاب آن را به خود نسبت داده و از آن به «عربی مبین» یاد می كند:
«إِنَّـآ أَنزَلْنَـهُ قُرْءَ نًا عَرَبِیًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ; (یوسف،2) ما آن را قرآن عربی نازل كردیم; باشد كه بیندیشید.»
بنابراین، می توان گفت: انتخاب زبان عربی برای قرآن از سوی خداوند به جهت غنی بودن این زبان و توانایی قدرت آن در تفهیم مطالب متعدد بوده است
فعل های  امر فارسی و عربی تفاوتی با یکدیگر ندارند .

فعل امر
ربّنا أفرغ علینا صبراًوثبّت أَقدامنا وانصرناعلی القوم الکافرین (بقره ۲۵۰)
پروردگارا بر ما شکیبایی ببار و قدم هایمان را استوار ساز و بر قوم کافر پیروزمان گردان

فعل نهی
نهی در فارسی امر منفی نامیده می شود وبا افزودن "مَ "یا "نَ" به فعل امر ساخته می شود  اما
نهی در عربی با افزودن "لا"ی نهی بر مضارع مجزوم ساخته می شود
یا ایـهاالذین ءا مَنوا لا تُبطِلوا  صَدقاتِکم بالمَنِّ وَ الاذی (بقره ۲۶۴)
ای مومنان صدقات خود را با منت و آزار باطل نکنید.

امر غایب
فعل مضارع مجزوم به لام امر "امر غایب " معرفی می شود. امر غایب در فارسی معادل مضارع التزامی است.
فلیستجیبوا لی ولیومنوا بی (بقره ۱۸۶)
پس انها باید دعوت مرا اجابت کنند و به من ایمان بیا ورند.
تمرین
 یا مریمُ اقنُتی لربکِ و اسجُدی وَارکَعی مع الرا کعین (آل عمران ۴۳)
یا ایها الذین ءا منوا لا تَقربوا  الصلوةَ و انتم سکری  (نساء۴۳)
 
 


فرستاده شده در دروس --> عربی ، | دیدگاه |