تبلیغات
وبسایت رسمی مدرسه راهنمایی دخترانه شهید نامجو - اعتیاد و نوجوان



اعتیاد و نوجوان

نوشته شده توسط مدرسه شهید نامجو در سه شنبه 17 فروردین 1389 06:20 ب.ظ -

در تمام جوامع مختلف دنیا آسیب پذیرترین قشر دربرابر پدیده های مهلک اعتیاد می باشد. بطورکلی دوران پر کشمکش واغلب دشوار در زندگی هرفردی می باشد. چرا که نوجوانی قبل از هرچیز دوران تغییرات دررشد جسمانی ،جنسی ،روانی وشناختی وهم چنین تغییرات درالزامات اجتماعی است .عدم وجود شرایط مناسب بهداشتی وتربیتی وفرهنگی واجتماعی برای گذر ازچنین مرحله حساسی باعث به وجود آمدن آسیب وبزه اجتماعی نظیر اعتیاد می شود.
نوجوانان به خاطر خصوصیات نوجوانی آسیب پذیری زیادی دارند. نوجوانان پویا وجستجوگر به هرجا سر می کشند ، اگر در مسیرشان راههایی گشوده شود که لذت وبی خبری درآن راهها وجود داشته باشد نوجوانان به سرعت جذب آن راهها می شوند.

علل وزمینه های اعتیاد:
-عوامل اجتماعی
* خانواده: خانواده اصلی ترین نقش را در تربیت فرزندان دارد. بطورکلی خانواده پایه اساسی و سازنده مهمترین بخش اجتماع است ووجود دیگر نظامات اجتماعی بستگی به مشارکت در نظام خانوادگی دارد وبطور کلی رفتار ناشی از نقشی که در خانواده آموخته می شود سرمشق ونمونه رفتار در سایر قسمت جامعه قرار می گیرد . به طور کلی دوران نوجوانی وبلوغ دشوارتر از حتی دوران کودکی است .این دوران دارای جنبه های گوناگون جسمی ، روانی واجتماعی است. خانواده ها باید اطلاعات کافی دراین مورد داشته وبدانند این دوران از نظر روحی وروانی دوران بی قراری ها وگرایش های متضاد مثل ((افسردگیهای بی دلیل در لحظات شادی))وبسیاری دیگر از فشارها وطوفانهای روحی است که البته هیچکدام از این رفتارها بدون دلیل نمی باشد.
بطور کلی در زمینه علل اعتیاد در بین خانواده ،وجود اختلاف بین پدر ومادر ،سستی وضعف در تربیت خانوادگی ،عدم سرپرستی نوجوانان به شکل متعارف ،رفتار والدین با فرزندان بدون توجه ،بدون محبت ، خشونت آمیز وطلاق واز هم پاشیدگی
خانواده از جمله علل سوق دادن نوجوانان به اعتیاد می باشد. از عوامل دیگر می توان به کثرت وشلوغی بیش از اندازه خانواده ،اعتیاد پدر ومادر ویا یکی از بستگان نزدیک وهم چنین بی سوادی وکم سوادی والدین اشاره نمود.

-مدرسه
دومین عامل مهم اجتماعی در گرایش نوجوانان به اعتیاد مدرسه می باشد . مدرسه می تواند نقش مهمی را در سازندگی شخصیت کودکان ونوجوانان داشته باشد. به طور کلی معلمان مسئولیت بزرگی را بر عهده دارند چرا که در تماس دائمی با شاگردان می باشند. معلمان خودشان باید از نظر عاطفی وشخصیتی آنقدر رشد کرده باشند تا بتوانند در تربیت عاطفی کودکان ونوجوانان موثر باشند. بنابر این می بینیم که شخصیت معلم ومربی چگونه می تواند در رشد وشکوفایی شخصیت کودکان ونوجوانان ودر نتیجه رشد و بالا رفتن فرهنگ یک جامعه اثرات خوب یا بد داشته باشد.
از دیگر مسائلی که باید مورد نظر باشد همکاری مربیان ووالدین است. بسیاری از مشکلات را با یک مدیریت ماهرانه می توان با همکاری والدین بر طرف نمود .

-دوستان ومعاشران وگروه همسالان
یک عامل مهم اجتماعی دیگر در گرایش نوجوانان به اعتیاد معاشرت با دوستان همسن ومعتاد می باشد. بدون شک یک دوست معتاد به خوبی قادر است که رفیق خود را اغفال نماید به ویژه اینکه افراد در دوران نوجوانی بیش از هر زمان دیگر تحت تاثیر گروه همسالان قرار می گیرند. در همین دوستی های نادرست است که نوجوان برای اولین بار به خواهش دوست منحرف خود
جواب مثبت می دهدو با آزمایش مواد مخدر نادانسته زندگی خود را متلاشی می کند.
-وسایل ارتباط جمعی
یکی دیگر از عوامل اجتماعی گرایش نوجوانان به اعتیاد ووسایل ارتباط جمعی می باشد که به ابزاری گفته می شود که در جوامع مختلف برای ابلاغ پیامها ، بیان افکار وانتفال مفاهیم به دیگران از آنها استفاده می شود. به طور کلی آنچه که در زمینه وسایل ارتباط جمعی در جامعه ها در حال حاضر در گرایش نوجوانان به آسیب های اجتماعی وبالاخص اعتیاد موثر می باشد ، استفاده ناسالم ونادرست از برنامه هایی با اهداف شوم واستعمار گرانه از طریق شبکه های ماهواره ای وفیلم های ویدئویی است
چراکه نوجوانان اغلب ذهنشان ساده وفاقد شبکه بهم پیوسته ای از اندیشه ها وباورهاست.

-اوقات فراغت
امروزه تاثیر روز افزون چگونگی گذراندن اوقات فراغت را در ساخت اجتماعی جوامع وفرهنگ نوجوانان نسبت به مسائل اجتماعی از جمله به مضرات مواد مخدر وفقدان احساس مسئولیت در قبال خانواده وجامعه می باشد.

راههای پیشگیری از اعتیاد نوجوانان

1) راههای زیر بنایی
*مبارزه وسیع وگسترده وهمه جانبه بر علیه قاچاق مواد مخدر
*ایجاد مراکز مشاوره وراهنمایی نوجوانان در سطح گسترده و...

2) اقدامات در زمینه خانواده ها
*لزوم وجود مشاوران خانواده وآموزش روابط احترام آمیز بین والدین وفرزندان
*آموزش ارزشهای معنوی واجتماعی به خانواده ها
*علاقه مند سازی نوجوانان به مطالعه توسط والدین و ایجاد اعتماد به نفس در فرزندان توسط والدین ،مربیان

3)اقدامات در زمینه آموزش وپرورش
*همکاری وهمدلی با نوجوانان دانش آموز جهت ایجاد حس مسئولیت در قبال جامعه وخانواده
*آموزش دانش آموزان از زیانهای مصرف مواد مخدر در مدارس
*تدوین محتوای کتب درسی در جهت کمک به از بین بردن انحرافات اجتماعی وخصوصا اعتیاد

4)در زمینه رسانه های گروهی
*ارائه برنامه های متنوع رادیو تلویزیونی در رابطه با مضرات مصرف مواد مخدر
*آموزش استفاده سودمند از اوقات فراغت توسط رسانه های همگانی
*آموزش ارزشهای اجتماعی واخلاقی از طریق رسانه های همگانی

5) در زمینه اوقات فراغت
*آشنا نمودن ن.جوانان با مفهوم ایام فراغت وچگونگی استفاده بهتر از آن
*ایجاد مراکز فنی وحرفه ای وگسترش طرحهایی نظیر طرح کاد در سطح بسیار وسیع در جامعه
*ایجاد مراکز ورزشی ، پارک وکتاب خانه حهت استفاده در ایام فراغت

6)در زمینه مبارزه با مواد مخدر
*کنترل شدید مرزهای زمینی ، دریایی ،هوایی
*پرورش مامورین خبره در مبارزه با مواد مخدر
*وضع قوانین انضباتی ومجازات های سنگین برای تهیه کنندگان ، قاچاق چیان مواد مخدر
*زیر نظر گرفتن وکنترل شدید عوامل قاچاق به مواد مخدر پس از آزادی از زندان
*کنترل شدید وپیگیر مراکز واماکنی که امکان تولید وپخش مواد مخدر در آنها بیشتر است.

 


فرستاده شده در مشاوره ، | دیدگاه |